Van egy hét az évben, amikor Brüsszel levegője még szimbolikusabban zölddé válik. Nem csak azért, mert május végén virágzik az európai vadgesztenye, hanem mert politikusok, környezetvédők, vállalkozók és közösségi szereplők ezrei gyűlnek össze, hogy a zöld jövőért szóljanak.
Ezt hívják úgy: EU Zöld Hét.

Immár huszonötödik alkalommal rendezték meg az eseményt, melynek mérete és jelentősége évről évre növekszik.
Egy konferencia? Több annál.
Ez az európai zöld gondolat szellemi olimpiája, ahol nem versenyeznek, hanem együtt gondolkodnak. Ahol nemcsak a számok, hanem a szándék is számít.
Az Európai Bizottság Környezetvédelmi Főigazgatósága által életre hívott Zöld Hét a kontinens legnagyobb környezetpolitikai eseménye. És bár Brüsszel ad neki otthont, hangja elér egészen Tatáig, Kolozsvárig, vagy éppen Barcelonáig is. Mert nemcsak központi rendezvényekről van szó: a partner események helyi szinten mozdítják meg a civil világot, cégeket, iskolákat, egyéneket. Ott, ahol a környezetvédelem mindennapi tett – vagy épp lehetne az.

A 2025-ös év vezérgondolata: „Körforgásos megoldások egy versenyképes EU-ért”. A mondat egyszerre modern és kézenfekvő. Hiszen a körforgásos gazdaság – ahol a hulladék nem szemét, hanem erőforrás, ahol a termékek újra és újra hasznosulnak – nemcsak a természet barátja, hanem a gazdaságé is. Új munkahelyek, innováció, csökkentett importfüggőség – mind benne van.
A rendezvény egyik alapköve az Európai Körforgásos Gazdaság Érdekelt Felek Platformja, egy híd, amely összeköti a politika világát a társadalom cselekvő tagjaival. Kormányok és gyártók, önkormányzatok és kisvállalkozók, diákok és nyugdíjasok – mind lehetnek alakítói egy fenntarthatóbb világnak.
A tavalyi Zöld Hét a vízgazdálkodás témáját helyezte előtérbe, különösen a klímaváltozás tükrében. Az idei témaválasztás viszont már a jövő európai gazdaságának arculatát igyekszik megrajzolni – olyan színekkel, amelyeket a természet is jóváhagyna.
És közben valami más is történik. Egyfajta halk, de határozott mozdulás. A környezetvédelmi gondolat leveti magáról a sztereotípiákat. Nem „hippiálom” többé, hanem stratégiai gondolkodás. Nem a haladás ellensége, hanem annak feltétele. Egyre többen értik meg: a gazdaság és a természet nem egymással szemben, hanem együtt lehetnek erősek.
Ez az EU Zöld Hét igazi üzenete. Nemcsak az, hogy mit tehet Európa a környezetért, hanem hogy mit tehet a környezet Európáért.
És ha egyszer egy zöldebb, tisztább jövőre ébredünk, talán eszünkbe jut majd: valamikor, valahol, valakik júniusban erről beszéltek. És másnap tettek is.